Tags

, ,

Za oknem dziś ponuro, dlatego postanowiłam powrócić do naszego tegorocznego wypadu w Góry Stołowe. Kolejnym, po Adrspach, miejscem, które udało nam się odwiedzić była Twierdza Srebrna Góra. Jest to największa górska twierdza w Europie, jej obszar robi spore wrażenie, a co najważniejsze jej brama stoi otworem przed naszymi czworonożnymi przyjaciółmi.

Po długim spacerze po Skalnym Mieście Adrspach udaliśmy się samochodem w dalszą drogę. Położona na Dolnym Śląsku, między Nową Rudą, a Ząbkowicami Śląskimi, na północ od Kotliny Kłodzkiej, Twierdza Srebrna Góra była kolejnym punktem na naszej mapie zwiedzania. Jeszcze do niedawna nie widzieliśmy o jej istnieniu, ale na szczęście przypadkiem trafiliśmy na program na temat Srebrnej Góry w telewizji i od razu postanowiliśmy włączyć ją w plan zwiedzania.

Kilka słów o Twierdzy

Forty w Srebrnej Górze zbudowane zostały w latach 1765-1777 na rozkaz króla Prusa Fryderyka II Wielkiego, który, jak dowiedzieliśmy się od ubranej w strój z epoki pani przewodnik, wcale nie był taki Wielki. W latach swej świetności Twierdza Srebrna Góra była najnowocześniejszą tego typu budowlą na Starym Kontynencie. Jej budowa była sporym przedsięwzięciem. Ogromne, grube mury budowli oraz jej specyficzne położenie były nie do pokonania.

Twierdza robi duże wrażenie. Jest ogromna, ma wiele podziemnych tuneli, labiryntów, pomieszczeń, z oknami oraz bez. Bez przewodnika z pewnością można się tutaj zgubić.

Zwiedzanie

Jak wcześniej wspomniałam, zwiedzanie Twierdzy Srebrna Góra możliwe jest jedynie z przewodnikiem, który ubrany w strój żołnierza epoki napoleońskiej, oprowadza turystów. Z góry twierdzy można podziwiać piękną panoramę Sudetów.

Aby dostać się do Twierdzy należy zaparkować samochód u podnóża góry, na której jest ona postawiona i wyruszyć w pieszą wędrówkę. W podziemnej części Twierdzy temperatura przez cały rok wynosi około 10 stopni, dlatego warto wziąć coś cieplejszego do ubrania, nawet w letnie, słoneczne dni.

Twierdza Srebrna Góra czynna jest przez cały rok, od godziny 10.00 do 18.00. Dodatkowo w okresie wakacyjnym, w sobotę i niedzielę, Twierdzę można zwiedzać do 19.00. Czas zwiedzania z przewodnikiem to około 60 minut. Bilet dla osoby dorosłej kosztuje 17 zł, ulgowy 14 zł.

Pies zdobywcą Twierdzy

Psiaki są na terenie Twierdzy Srebrna Góra mile widziane i nie płacą za wejście ani złotówki. Dasti nie miał żadnego problemu z pokonaniem asfaltowej drogi wiodącej na Twierdzę. Również zwiedzanie nie było dla niego niczym trudnym. Dzielnie spacerował po ciemnych, mrocznych i mokrych korytarzach podziemi. Stał się również gwiazdą wycieczki szkolnej, która akurat zwiedzała Twierdzę. Dało się również słyszeć komentarze dorosłych osób: „Popatrz! Nawet piesek zwiedza.”. Jedyną sytuacją, której Dasti mógłby się przestraszyć, był wystrzał z broni palnej. Na szczęście pani przewodnik w porę nas ostrzegła i mieliśmy szansę schować się w osobnym pomieszczeniu.

Kilka słów podsumowania

Od dziecka, za sprawą taty, polubiłam zwiedzanie zamkowych ruin, twierdz oraz pałaców. Myślę, że dla osób takich jak ja Twierdza Srebrna Góra jest miejscem, które trzeba koniecznie zobaczyć. Dodatkowy plus przyznaję tutaj za możliwość zwiedzania z psiakiem. Niestety Twierdza Kłodzko nie jest już taka otwarta na naszych czworonożnych kompanów podróży.